dinsdag 23 juni 2009

Onze meningen

Ananda:
Ik vind dat je elitair op meerdere manieren kan opvatten. In het opzicht dat we op een gymnasium zitten en dus in de toplaag van 5% van de bevolking met die opleiding zitten, zijn we zeker elitair. In het opzicht dat we een witte school zijn, vind ik dat we niet per se elitair zijn. Er komen steeds meer allochtonen op onze school, het is niet zo dat we met opzet een witte school zijn. Om nou meteen alle allochtonen die zich aanmelden toe te laten omdat ze allochtoon zijn, zodat we het beeld van de witte school veranderen, vind ik een rare maatregel om onze school minder wit te maken. Dat is een beetje oneerlijk voor de andere leerlingen die zich aanmelden en daardoor uitgeloot worden. Het beeld van Amsterdam verandert steeds dus het beeld van onze school verandert daarin mee. Ik vind onze school erg tolerant en we hebben wellicht wat strenge regels (zoals de regelingen aangaande het spijbelen en te laat komen), maar we zijn wel een vrije school.


Randa:
Ik vind het Barlaeus gymnasium best gezien mag worden als een elitaire school. En ik vind ook dat we er niet zo spastisch over hoeven te doen, het mag best gezegd worden. We hebben nou eenmaal een bepaald soort leerlingen, en als die leerlingen op het eerste gezicht misschien niet in het standaard gymnasium plaatje passen komt dat toch wel na 1 jaar Barlaeus. Ik wil niet dat de school gezien wordt als een gesloten elite die niets van de buitenwereld weet, volgens mij valt dat ook wel mee. Er zitten vast wel leerlingen op onze school die zijn opgevoed dat alleen intelligente en witte mensen er toe doen, om het even overdreven te zeggen. Maar de meeste leerlingen denken er niet zo over. Ja, er hangt een bepaald sfeertje bij ons op school wat heel anders is dan op andere scholen en het staat prachtig om op je CV te kunnen zetten dat je eindexamen gymnasium op het Barlaeus hebt gedaan. Maar het ziet er voor buitenstaanders een stuk mooier uit dan het in werkelijkheid is. Zo geweldig zijn de lessen in werkelijkheid op het Barlaeus nou ook weer niet. Maar het is best leuk dat we de schone schijn zo goed kunnen ophouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen